حنای کم رنگ وعده وعید‌های انتخاباتی ویدئو | چگونه درخواست تقسیط مالیات بدهیم؟ نحوه محاسبه قبض برق مشترکان پرمصرف | تعرفه‌های پلکانی مشمول چه کسانی می‌شود؟ مسکن کارگران در دستور کار جدی وزارت تعاون توضیحات رئیس سازمان اداری و استخدامی درباره مصوبه ساماندهی استخدام کارکنان دولت (۱۶ خرداد ۱۴۰۳) پیش‌بینی قیمت دلار فردا پجشنبه (۱۷ خرداد ۱۴۰۳) | روند رنج دلار در بازار رکودی ارز ادامه دارد؟ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه فردا پنجشنبه (۱۷ خرداد ۱۴۰۳) | بازار سکه به کما رفت بانوان ایرانی چه ایده هایی در مجمع کارآفرینی بریکس مطرح کردند؟ اعلام ساعت کاری جدید بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی نرخ طلا و سکه در مشهد اعلام شد (۱۶ خرداد ۱۴۰۳) همه چیز درباره بازی تلگرامی همستر + آموزش دریافت سکه‌های بیشتر ادامه روند خروج پول حقیقی از بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۶ خرداد ۱۴۰۳) تنوع فایل‌های ارزان و گران مسکن در منطقه ابوطالب مشهد (۱۶ خرداد ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال | حباب سکه باد کرد (۱۶ خرداد ۱۴۰۳) آیا بازی همستر کامبت کلاهبرداری است؟ آموزش ثبت، تایید و انتقال چک در سامانه صیاد هزینه تعویض پلاک خودرو و موتورسیکلت در مشهد و خراسان رضوی افزایش یافت + جزئیات ارزان‌ترین خودروی صفر ایرانی چند؟ (۱۶ خرداد ۱۴۰۳) مرجع رسیدگی به اختلاف پیمانکاران و دستگاه‌ها مشخص شد واریزی ۱۴ میلیونی دولت برای دارندگان سهام عدالت از شنبه دلارزدایی، گام اول توسعه تجارت با همسایگان توزیع برنج و شکر تنظیم‌بازار در مشهد آغاز شد (۱۶ خرداد ۱۴۰۳) ۱۶۰ هزار مسکن ملی در استان درحال ساخت است یک پیش‌بینی مهم از آینده نرخ ارز (۱۶ خرداد ۱۴۰۳) ضرب‌الاجل دوهفته‌ای بانک مرکزی برای رعایت نرخ سود بانکی
سرخط خبرها

هر آنچه باید درباره طرح وام ودیعه مسکن بدانید

  • کد خبر: ۳۵۶۳۸
  • ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
هر آنچه باید درباره طرح وام ودیعه مسکن بدانید
طرح وام ودیعه مسکن برای مستأجران از هفته آینده اجرایی می‌شود و سقف این وام برای مستأجران تهرانی، ۵۰ میلیون، شهر‌های بزرگ ۳۰ میلیون و سایر شهر‌ها ۱۵ میلیون تومان است. اما برای دریافت این وام چه کارهایی باید انجام داد؟
مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ رئیس‌جمهور دیروز در نشست هیئت‌دولت اعلام کرد: طرح وام ودیعه مسکن برای مستأجران از هفته آینده اجرایی می‌شود و سقف این وام برای مستأجران تهرانی، ۵۰ میلیون، شهر‌های بزرگ ۳۰ میلیون و سایر شهر‌ها ۱۵ میلیون تومان است. حسن روحانی نرخ سود این تسهیلات را ۱۳درصد اعلام کرد و گفت: دولت تصمیم گرفته است خانواده‌هایی که دارای حقوق ثابت هستند و همچنین آن‌هایی که تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند، بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

وی تصریح کرد: مستاجران تهرانی می‌توانند ۵۰میلیون از بانک قرض بگیرند و سود آن را به بانک برگردانند و پایان قرارداد که معمولا یک‌ساله است نیز اصل پول را به بانک برگردانند. از هفته دیگر بانک مرکزی و وزارت مسکن ویژگی‌های دریافت این وام را اعلام می‌کنند.

این گام جدیدی است که دولت در شرایط سخت کرونایی برای مستأجران برمی‌دارد. جزئیات اعلام‌شده ازسوی رئیس‌جمهور نگرانی‌ها را درباره اثربخشی این وام در کمک به نیازمندان واقعی افزایش داده است. براساس آمار‌ها در شهر تهران ۴۵ درصد و در شهر‌های بزرگ همچون مشهد بیش از ۴۰ درصد خانوار‌ها مستاجر هستند. همچنین بررسی قیمت‌های اجاره در مشهد نشان می‌دهد که وام ودیعه مسکن چندان قدرت خرید مستاجران را افزایش نمی‌دهد و در عمل تاثیرگذاری اندکی دارد.

نگرانی برای خانوار‌های دهک اول و دوم درآمدی

در طرح وام ودیعه مسکن، افراد حقوق‌بگیر و خانواده‌های تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند. این درحالی است که براساس گزارش سازمان مدیریت برنامه و بودجه کشور ۶۰ درصد خانوار‌های دهک اول درآمدی و ۸۳ درصد خانوار‌های دهک دوم درآمدی (کم‌درآمدترین خانوار‌های ایرانی) زیر پوشش هیچ‌یک از سازمان‌های حمایتی نیستند و مستمری دریافت نمی‌کنند و چه‌بسا این افراد رابطه قراردادی و حقوق ثابت ندارند و در کار‌هایی با حداقل دستمزد و به‌صورت روزانه مشغول فعالیت هستند.

علاوه‌براین، جای تعجب است که ۲۲ درصد مستمری‌بگیران این سازمان‌های حمایتی از دهک‌های درآمدی بالا هستند و درواقع هیچ نیازی به این کمک‌ها ندارند، اما از این رانت استفاده می‌کنند و اکنون نیز می‌توانند از وام ودیعه مسکن بهره‌مند شوند. نگرانی جدی درباره افرادی است که در دهک اول و دوم درآمدی قرار دارند و هیچ حمایتی از آن‌ها نمی‌شود و براساس اطلاعات منتشرشده ازسوی دستگاه‌های دولتی در هیچ برنامه رسمی، شیوه حمایت از آن‌ها معلوم و مشخص نیست و صدایشان هم شنیده نمی‌شود.

تعداد افراد مشمول وام ودیعه چند نفر است؟

اگر اظهار نظر رئیس‌جمهور در این خصوص ملاک باشد، تعداد افراد حقوق‌بگیر در کشور، اعم از نیرو‌های مسلح، دستگاه‌های اجرایی و افراد شاغل و بازنشسته، ۴میلیون و ۷۴۷هزار نفر است؛ حدود ۱۴میلیون نفر هم دارای کد بیمه (کارگری) هستند. از سوی دیگر، براساس اعلام محسنی بندپی، سرپرست سابق وزارت رفاه، تعداد خانوار‌های تحت پوشش نهاد‌های حمایتی (کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی)، ۳میلیون خانوار است؛ بنابراین از جمع این ۲۲میلیون نفر، کسانی که مستاجر باشند، مشمول این تسهیلات می‌شوند.
 
البته پیش‌بینی می‌شود در جزئیاتی که هفته آینده توسط بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی اعلام خواهد شد، شروط دیگری هم برای دریافت این وام اعلام شود؛ مثلا ممکن است برخی حقوق‌بگیران مستأجر، به‌دلیل بالا بودن حقوق و دستمزد، مشمول دریافت این وام نشوند. باید درباره مشمولان این وام منتظر اعلام جزئیات ازسوی بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی باشیم.

بیشتر بخوانید: سامانه ثبت نام متقاضیان طرح ودیعه مسکن اعلام شد+آدرس


هر مستاجری مشمول وام است؟

آیا مستاجران با هر الگوی مصرفی مشمول وام هستند؟ وزیر راه و شهرسازی اخیرا اعلام کرده است در تهران مستأجران واحد‌های مسکونی کوچک‌تر از ۷۵متر و در سایر شهرها، کمتر از ۹۰متر مشمول وام ودیعه مسکن خواهند شد. براساس اطلاعات موجود در سامانه شهرداری تهران، در پایتخت ۲میلیون و ۸۶۷هزار و ۶۷۶واحد مسکونی وجود دارد؛ اما تعداد واحد‌هایی با متراژ کمتر از ۷۵متر که در مناطق میانی و جنوبی این شهر قرار دارند، مشخص نیست. براساس آمار، ۴۰درصد خانوار‌های شهری و ۴۲درصد ساکنان پایتخت، مستاجر هستند.

بیشتر بخوانید: جزئیات جدید از شرایط و مبلغ وام ودیعه مسکن مستاجران + زمان و نحوه ثبت نام


رقم اقساط وام ودیعه مسکن چقدر است؟

در این طرح تنها قرار است سود ۱۳ درصدی تسهیلات توسط مستاجران پرداخت شود؛ بنابراین براساس ۳مدل وام ۵۰، ۳۰ و ۱۵میلیون تومانی اعلامی ازسوی رئیس جمهور، رقم سود این تسهیلات که باید توسط مستاجر به بانک پرداخت شود با توجه‌به نرخ سود ۱۳درصد، رقم اقساط وام ۵۰ میلیون تومانی به صورت ماهانه ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود و کل سود یک‌ساله وام، ۳میلیون و ۵۹۰هزار تومان می‌شود. رقم اقساط ماهانه وام ۳۰میلیون تومانی نیز حدود ۱۷۹ هزار تومان خواهد بود و کل سود یک‌ساله وام، ۲میلیون و ۱۵۴هزار و ۲۰۰تومان می‌شود. رقم اقساط ماهانه وام ۱۵میلیون تومانی نیز حدود ۹۰ هزار تومان خواهد بود و کل سود یک ساله وام، یک‌میلیون و ۷۷هزار تومان می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->